شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

بیوگرافی

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

مهناز افشار خداحافظی کرد

مهناز افشار که اظهارنظراتش در زمینه‌های مختلف همیشه با واکنش‌های زیادی مواجه می‌شود ظاهرا تصمیم گرفته دیگر در هیچ زمین اظهارنظر نکند و به همین دلیل در یک توییت خداحافظی کرده است.

img636959818341092591

مهناز افشار در صفحه خود در توییتر نوشت: تصمیم گرفتم صدای هیچ دردی از جامعه و انسانی نباشم و فقط به خودم و زندگی‌م برسم مثل خیلی‌ها تا اطللاع ثانوی خدا نگهدار.
او همچنین نوشت: و منو ببخشید که باید اعتراف کنم خسته شدم. دم رفقای خوبی که پیدا کردم گرم و همچنان دوستشون دارم و دم اونایی هم که هر چی خواستم گفتن و زدن هم گرم. اینم بدونن گاهی باید خودت نباشی و شبیه بقیه بشی که شاید بیشتر قدر خودت رو بدونی. ارداتمند مهناز.
همچنین بخوانید : رویا تیموریان مهمان برنامه دورهمی شد
مهناز افشار در حالی این توییت را نوشته که اخیرا بحث درباره اظهارنظر سلبریتی ها در حوزه‌های مختلف بالا گرفته و بسیاری عقیده دارند افراد مشهور نباید در حوزه‌هایی که در آن تخصص ندارند وارد شوند. از طرفی عده‌ای دیگر هم معتقد هستند این افراد مانند هر شهروند دیگری حق دارند نظرات خود را درباره مسایل مختلف مطرح کنند.
منبع : artpress469

بیوگرافی حسن زیرک (Hassan Zirak)

موسیقی کوردی را در اصل خوانندگان و هنرمندان بزرگی چون حسن زیرک بوجود آوردند و به آن قدرت بخشیدند. هنرمندانی که بعید می دانیم کسی بتواند جای آنها را در موسیقی کوردی پر کند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به زندگی و کار های هنری هنرمند بزرگ موسیقی کوردی استاد حسن زیرک، با ما همراه باشید.


حسن زیرک (حەسەن زیرەک) (زادهٔ ۱ آذر 1300 خورشیدی/ 22 نوامبر 1921 در بوکان) خوانندهٔ پرآوازهٔ ترانه‌های کردی در مناطق کردنشین غرب ایران بود.

حسن زیرک با ضبط تعداد زیادی از آوازهای سنتی مردم کرد، سبب حفظ و نگهداری این آثار فرهنگی از گزند فراموشی شد. از او بیش از ۶۰۰ ترانه و آواز به یادگار مانده‌است. استاد حسن زیرک جزو موسیقی‌دانان برجستهٔ ایرانی است.

بیشتر ترانه‌های معروف این هنرمند کُرد با همکاری استادانی همچون حسین یاحقی، حسن کسایی، جلیل شهناز، جهانگیر ملک، حبیب‌الله شهردار مشهور به مشیر همایون شهردار، مجتبی میرزاده، احمد عبادی در رادیو کردی تهران و رادیو کردی کرمانشاه ضبط شده‌است.

حسن زیرک، علاوه بر زبان کردی سورانی، به زبان‌های فارسی، ترکی، اورامی و لری نیز آواز اجرا کرده و دارای ۳ مقام ترکی، ۸ مقام فارسی و ۲ مقام اورامی است و ۶۴ مقام به زبان کُردی خوانده‌است.حسن زیرک در «ارکستر موسیقی کردی» برادران یوسف زمانی، ارکستر مشیر همایون شهردار در تهران و ارکستر مجتبی میرزاده در کرمانشاه همکاری داشته و به اجرای برنامه پرداخته‌است.

زندگینامه حسن زیرک
حسن زیرک در سال 1300 (22 نوامبر 1921) در محلهٔ قلعهٔ سردار شهر بوکان، آذربایجان غربی در ایران به دنیا آمد. در پنج سالگی پدرش را از دست داد و سراسر زندگی را در رنج گذراند. چندی در برخی شهرهای ایران و عراق سپری کرد. یکی از شهرهایی که در آن مدت زیادی اقامت داشت، کرمانشاه بود.

همکاری او در این شهر در رادیو کردی کرمانشاه با هنرمندان برجستهٔ کرمانشاهی همچون مجتبی میرزاده (ویولن)، محمد عبدالصمدی (قره‌نی)، اکبر ایزدی (سنتور)، و بهمن پولکی (تیمپو) سبب خلق آثاری شد که از برجسته‌ترین کارهای وی به‌شمار می‌رود. زیرک با فاطمه زرگری (اصالتاً تبریزی)، یکی از خوانندگان آذری‌زبان، همکاری داشته و ترانهٔ معروف کردی-ترکی «گولدور مَنی گولدور» یکی از ترانه‌های ترکی حسن زیرک و فاطمه زرگری است.

اجرای ترانه های ترکی توسط حسن زیرک

وقتی در عراق بود، در مسافرخانهٔ «فندق شمال» به شاگردی پرداخت. روزی هنگام نظافت، که مشغول زمزمهٔ یکی از ترانه‌هایش بود، مسافری به نام جلال طالبانی (رهبر اتحادیهٔ میهنی کردستان عراق)، که در آنجا اقامت داشت، با شنیدن صدای حسن زیرک، او را به رادیو بغداد برد (1326) و زیرک در آنجا مشغول به کار شد. مدتی در بخش کردیِ رادیو بغداد همکاری کرد.

از سال 1337، که بخش کردیِ رادیو ایران در تهران گشایش یافت، همکاری خود را با این مرکز آغاز کرد. آثاری که حسن زیرک در رادیو کردی تهران به ضبط رساند، اغلب با ساز استادانی همچون حسین یاحقی، حسن کسایی، جلیل شهناز، جهانگیر ملک، احمد عبادی، و با سرپرستی مشیر همایون شهردار همراه بود.

حسن زیرک گرچه به خاطر شرایط سخت زندگی از تحصیل بی‌بهره ماند، اما استعداد کم‌نظیری در سرودن شعر و آهنگ‌سازی کردی داشت. این استعداد به‌همراه صدای منحصربه‌فرد او، سبب شد که ترانه‌هایش در سرتاسر کردستان محبوبیت یابد. صدای او همچنان در مناطق کردنشین در کوچه و خیابان از خانه‌ها و مغازه‌ها به گوش می‌رسد.

حسن زیرک با خانم میدیا زندی، گویندهٔ بخش کردی رادیو تهران، ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج دو دختر به نام‌های مهتاب (آرزو) و مهناز (ساکار) بود. او چند ترانه نیز برای فرزندانش اجرا کرده‌است. میدیا زندی فرزند عزیز زندی در روز جمعه 31 خرداد 1387 خورشیدی در تهران درگذشت.

حسن زیرک، نه در ایران و نه در عراق روی خوشی و راحتی و آزادی را ندید. رفتار دولت وقت ایران با حسن زیرک، او را دچار مشکلات فراوانی کرد. رئیس وقت رادیو تهران به او اجازهٔ کار نداد و این کار چنان تأثیر منفی‌ای بر دل لطیف حسن گذاشت که دیگر به رادیو برنگشت و با دلی شکسته، بار و بنهٔ خود را به‌سوی بغداد پیچید. در آنجا نیز او را دچار مشکل کردند.

او را گرفتند و روانهٔ زندان کردند؛ در آنجا زیرک را به پنکهٔ سقفی بستند و شکنجه کردند. پس از رهایی از بغداد، مجدداً به تهران برگشت. در تهران نیز ساواک او را گرفت و شکنجه داد که جریان شکنجه‌اش در ساواک را خودش در نوار گفته و با صدای او هنوز به یادگار مانده‌است. در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ در کرمانشاه بود و با رادیو کردی کرمانشاه همکاری داشت.

صدای حسن زیرک، با ترانه‌هایی که خوانده‌است و اغلب آنها بیش از ۵۰ سال پیش اجرا شده‌اند، در میان مردم کرد زبان، نوستالژیک (خاطره‌انگیز) است؛ به‌طوری‌که ترانه‌های وی در ذهن اکثر مردم کرد، یادآور خاطرات تلخ و شیرین زندگانی آنهاست.

درگذشت حسن زیرک
سال‌های پایانی زندگی حسن زیرک در تلخی و ناکامی گذشت و چندان به آوازخوانی نمی‌پرداخت. در منطقهٔ بانه به نام «کانی مولا احمد قهوه‌خانه‌ای دایر کرد و در میان مردمی که دوستشان می‌داشت و دوستش داشتند، آخرین نفس‌هایش را در رنج و بیماری کشید.

حسن زیرک در پنجم تیرماه سال 1351، برابر با 28 ژوئن 1972 در سن 51 سالگی در بیمارستان بوکان به‌علت سرطان کبد، که نوعی از مسمومیت با زهر بود، به طرز مشکوک و مظلومانه‌ای درگذشت و در دامنهٔ کوه نالشکینه به خاک سپرده شد. درهنگام مرگِ حسن زیرک، رادیو بی‌بی‌سی از بزرگواری او یاد می‌کند و می‌گوید: «یگانه هنرمند مردم کرد در بیمارستان بوکان درگذشت.»

منبع: artpress469

بیوگرافی کامل مهراد جم – خواننده

مهراد در موزریک ویدیوهای خودش صورت خود را می پوشاند و لقب مهراد هیدن (mehraad hidden) را به خود اختصاص داده است. اون بیشتر طرفدار تیپ و استایل های امروزی است و جوانان و نوجوانان بسیاری طرفدار او هستند.

قطعه «جان جان» میثم ابراهیمی، اولین فعالیت جدی مهراد در زمینه ترانه سرایی و آهنگ سازی است و بعد از آن وی اقدام به انتشار قطعه «شمال» و سپس قطعه «غمت نباشه» کرد که به سرعت وی را به اوج شهرت و محبوبیت رساند.


این خواننده ی نسل جوان در زمینه های رپ و پاپ و راک نیز در سال های گذشته تا کنون فعالیت داشته است. میکس و مسترینگ آهنگ های مهراد جم توسط مسعود جهانی انجام می شود.

نام اصلی:محسن سعیدی کیا

تاریخ تولد: متولد ۱۴ ام مرداد ماه سال ۱۳۷۶

شهر تولد:آبادان

محل سکونت: تهران

وضعیت تاهل: مجرد

آیدی پیچ اینستا گرام مهراد جم : mehraadjam

در ادامه مجموعه تصاویری از مهراد جم را مشاهده خواهیم کرد.


منبع: chehreha95

بیوگرافی کامل اسماعیل محرابی + تصاویر

اسماعیل محرابی سال 1323 در تهران متولد شد. او دارای لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران سال 1349 می باشد. اسماعیل محرابی پدر آشا محرابی بازیگر سینما و تلویزیون میباشد.

نام : اسماعیل
نام خانوادگی : محرابی
تاریخ تولد : 1323
محل تولد : تهران
تحصیلات : لیسانس تئاتر

آشا محرابی از هنرپیشگان ایرانی رادیو و تلویزیون است. وی دارای تحصیلات در رشته زبان انگلیسی و روابط بین الملل و بازیگری و کارگردانی است.



فعالیت بازیگری اسماعیل محرابی
بازی در سینما را از سال 1359 با «کرکس ها می میرند» به کارگردانی «جمشید حیدری» شروع کرد. وی پدر آشا محرابی بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون است.



فیلم کرکسها می میرند

اسماعیل محرابی پدر آشا محرابی ، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، بعد از چندین سال دوری از بازی، در سومین فیلم افشین هاشمی به ایفای نقش پرداخت.


اسماعیل محرابی در فیلم گذر موقت
او که در سریال های پرمخاطبی همچون آینه، خانه سبز، هزاردستان و فیلم های سینمایی خواستگاری ، وکیل اول و… به ایفای نقش پرداخته است، نقش آقانصیری را در گذر موقت بازی کرد.
فیلم شناسی اسماعیل محرابی

اسماعیل محرابی در سینما
گذر موقت (1394)
بوسه های مادر (1388)
به خاطر خواهرم (1386)
نیما یوشیج (1385)
طهران روزگار نو (1378)
خواستگاری (1368)
افسون (1367)
طپش (1367)
بوعلی سینا (1366)
وکیل اول (1365)
بالاش (1362)
در محاصره (1360)
کرکس ها می میرند (1359)

فیلم های تلویزیونی اسماعیل محرابی
1391 - حیرانی
1390 - تله فیلم «یک تیر و دو نشان»
1388 - تله فیلم «جشن ایرانی»
1387 - مسافر زمان 2
1386 - تله فیلم «جستجو»
1386 - تله فیلم «فسیل زنده»
1381 - آتیه بازیگر
1380 - خانه، محله، مدرسه
1380 - مزه خوب کودکی
1379 - ماجراهای خانواده تمدن
1379 - روزهای مهتابی
1378 - اینجا، خانه ما
1377-1378 - زیر بازارچه
1377 - گم شده
1377 - فکر پلید
1377 - ماجراهای خانواده تمدن
1376 - سلام زندگی
1376 - سرزمین سبز
1386 - مسعود رسام در سال
1375 - خانه سبز
1374-1375 - تنهاترین سردار
1373 - عاطفه
1372 - تله تئاتر «استپان»
1371 - مزد ترس
1368 - چراغ خانه
1358-1366 - هزاردستان
1364 - بوعلی سینا
1364 - آئینه ب
1363 - تله تئاتر «سوزنبانان»
1363 - سربداران
1356 - ارثیه ایرانی »
1355 - مرد اول
1348 - تله تئاتر «استثناء و قاعده»
1345 - تله تئاتر «پیک نیک»
1344 - تله تئاتر «کلبه ای در جنگل»


منبع: farhang95

بیوگرافی کامل محمد بحرانی

در ادامه این مطلب از رزبانو بیوگرافی کامل محمد بحرانی را مشاهده نمایید.

محمد بحرانی (متولد ۱۳۶۰ در شیراز) صدا پیشه و بازیگر ایرانی است.

تولد : ۱۳۶۰

شیراز

محل زندگی : تهران

ملیت : ایران ایرانی

پیشه : صداپیشه، عروسک‌گردان، بازیگر و شاعر و مجری

زمینه فعالیت : سینما و تلویزیون

همسر(ها) : مهناز خطیبی

زندگی

بحرانی دارای مدرک لیسانس بازیگری از دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی از سال ۱۳۸۰ وارد تلویزیون شد و اکثر کارهایش کودک و عروسکی بوده است.علاقهٔ بحرانی به نمایش عروسکی از جشنواره‌های تئاتر عروسکی دانشجویی آغاز شد. او که در آن دوران چند کار در این حیطه داشت، با گذر زمان به این موضوع علاقه‌مند شد. در سال ۱۳۸۰ در همین حین مریم سعادت که داور یکی از این جشنواره‌ها بود کارِ وی پسندید و از او برای کار در یک برنامهٔ تلویزیونی دعوت کرد. از همان‌جا بود که فعالیت او در این مسیر جدی شد.اکثر کارهای وی از سال ۱۳۸۰ که او وارد تلویزیون شده در ژانر کودک و کارهای عروسکی بوده است.


بحرانی با وجودی که در ابتدای شروع به کار در این حیطه چندان اصراری به کار در این حوزه نداشت که دلیل آن را ناآگاهی از جزئیات این حوزه می‌داند، وقتی چندی پس از شروع کار و آشنایی‌اش با گروه به این نتیجه رسید که پشت‌صحنهٔ کارهای کودک در مقایسه با سایر ژانرها لطیف‌تر، سالم‌تر و انسانی‌تر است. او این ویژگی را دوست داشت و همین باعث ماندگاری‌اش در این زمینه شد. با این وجود او دوست دارد که ژانرهای دیگر را نیز تجربه کند، کما این که در تله‌تئاترها و سینما نیز بازی کرده اشت.

از جمله کارهای بحرانی پیش از ورود به مجموعهٔ کلاه‌قرمزی مجموعه‌های استاد همه‌چی‌دون، شهر کودکان بود. از دیگر کارهای او می‌توان به مجموعهٔ «با ما کاش باشی» اشاره کرد که وی در این مجموعه صداپیشهٔ عروسک آقاشجاع است.


آشنایی محمد بحرانی با گروه کلاه‌قرمزی در ابتدا به واسطهٔ همکاری مشترک وی با ایرج طهماسب و حمید جبلی در فیلم «رفیق بد» بود؛ ولی در اصل از طریق امیر سلطان‌احمدی، عروسک‌گردان پسرعمه زا، که در کلاه‌قرمزی ۸۸ حضور داشت و یکی از دوستان بحرانی بود به گروه معرفی شده است. این بازیگر در یکی از آخرین فعالیت‌های هنری خود صدا پیشهٔ عروسک جناب خان در برنامهٔ خندوانه به کارگردانی رامبد جوان حضور داشته است.


فعالیت‌ها

سینمایی

۱۳۸۶ رفیق بد
۱۳۹۲ طبقه حساس
۱۳۹۳ نزدیکتر
۱۳۹۳ فرار از قلعه رودخان

بازیگری تلویزیونی

تله تئاتر یغمای باشکوه خورشید (فرهاد محسن پور)
مجموعه مکتب خانه غیرانتفاعی (عیسی یوسفی پور)
یه کوچه، یه خونه (عیسی یوسف‌پور، علیرضا فرح‌جود)

صدا پیشگی

ببعی (کلاه قرمزی)
آقوی همساده (کلاه قرمزی)
استاد همه‌چی‌دون (استاد همه‌چی‌دون)
جناب خان در کوچه مروارید و خندوانه
وی همچنین در نمایش عروسکی کنسرت حشرات صدا پیشه، عروسک‌گردان و شاعر بوده است.

خوانندگی

وی پیش از جام جهانی فوتبال و لیگ جهانی والیبال به‌همراه امیر سلطان‌احمدی موزیک‌ویدئوهایی در حمایت از تیم ملی منتشر کرد.


کاراکتر برجسته

بحرانی بخش عمده‌ای از شهرت خود را وامدار شخصیت عروسکی آقوی همساده و ببعی در ویژه‌برنامه‌های نوروزی کلاه قرمزی است، وی درباره نحوه آشنایی با کارگردان این پروژه (ایرج طهماسب) می‌گوید:

آشنایی ما به زمانی برمی‌گردد که در فیلم «رفیق بد» با آقای طهماسب و جبلی همکاری کردم و در نقشی کوتاه بازی کردم. سال ۱۳۹۰ آنها برای یک شخصیت جدید دنبال صداپیشه بودند. امیر سلطان‌احمدی که عروسک‌گردان «پسرعمه‌زا» است از دوست‌های قدیمی من است. او از سال ۸۸ با گروه همکاری کرده و مرا پیشنهاد کرد. من هم رفتم و تست صدا دادم و با گروه همراه شدم.



منبع: sekans20

بیوگرافی نگار جوکار بازیگر

نگار جوکار بازیگر جوان ایرانی ، متولد ۲۷ مهر سال ۱۳۷۳ در تهران است ، این بازیگر با ایفای نقش در ستایش ۳ به شهرت رسیده است ، وی تاکنون در فیلم های غیر مجاز و در جستجوی آرامش ایفای نقش کرده است. نگار جوکار از سال ۱۳۹۳ وارد دنیای هنر شده است. مادرش پروانه نوروزی نام دارد و خواهری به نام نگین و برادری به نام آرین دارد. نگار فارغ التحصیل رشته تئاتر از دانشگاه سوره است.

    حسن یکتاپناه از وی برای بازی در فیلم غیرمجاز دعوت کرد که در آن میلادکی مرام ، لیلا زارع ، یاسمن معاوی و پریوش نظریه همبازی بود. این فیلم سال ۱۳۹۶ ساخته شد. فیلم درباره دختر جوانی است که در پی یافتن نامزد خود به تهران می‌آید و در این راه با ناملایماتی روبه‌رو می‌شود.


    نقش لیلا در ستایش ۳

    ستایش ۳ سریال جدید نگار جوکار است که در نقش لیلا بازی می کند و در کنار بازیگران جدید این سریال از جمله لاله مرزبان و سینا شفیعی و فریبا نادری به ایفای نقش پرداخته است. زمان پخش این سریال شهریور ماه ۱۳۹۸ می باشد.


    سریال در جستجوی آرامش

    در جستجوی آرامش ، سریال دیگری بود که نگار جوکار در نقش آلاله در آن بازی کرد که کاری بود از سعید سلطانی که از شبکه ۵ پخش شد و در آن بازیگرانی از جمله مهدی هاشمی ، داریوش فرهنگ ، پژمان بازغی ، حدیث میرامینی ، کمند امیرسلیمانی ایفای نقش کردند. این سریال سال ۱۳۹۶ پخش شد.


    منبع: sekans20

    آداب و رسوم زیبای اقوام ایرانی برای ازدواج

    آداب و رسوم زیبای اقوام ایرانی برای ازدواج

    مراسم عقد و عروسی ایرانی :معمولا شامل خواستگاری، نامزدی و شیرینی‌خوران، تهیه جهیزیه و انجام خرید عروسی، جهازبران، پهن کردن سفره عقد و سائیدن کله‌قند، خواندن خطبه عقد، حنابندان، جشن عقد و عروسی، مراسم پاتختی و مادر زن سلام، پاگشا می‌شود.
    معمولا عروسی مراسمی است که به عنوان اعلان شروع زندگی رسمی دو نفر برگزار می‌شود. به خصوص در دوران قدیم که اجرای دقیق و موبه موی این رسوم اهمیت زیادی داشت از آن جهت که ثبت رسمی ازدواج به شکل امروزی صورت نمی‌گرفت.

    در ایران برای اینکه ازدواج دختر و پسری به رسمیت شمرده و مشروع شود، در زمان فراغت از کار، جشنی برای ازدواج برپا می‌شد و قوم و قبیله دعوت می‌شدند. این مراسم به این منظور انجام می‌گرفت که در آینده اگر اتفاقی برای مرد خانواده می‌افتاد و منجر به فوت او می‌شد، قبیله شهادت به ازدواج آنها داده و فرزند این ازدواج مشروع شمرده و وارث متوفی محسوب شود.

    مراسم عقد و عروسی ایرانی :معمولا شامل خواستگاری، نامزدی و شیرینی‌خوران، تهیه جهیزیه و انجام خرید عروسی، جهازبران، پهن کردن سفره عقد و سائیدن کله‌قند، خواندن خطبه عقد، حنابندان، جشن عقد و عروسی، مراسم پاتختی و مادر زن سلام، پاگشا می‌شود البته نباید رسومات نسل جدیدتر را مثل تهیه کیک عروسی، فیلمبرداری، تزئین ماشین عروس و رفتن به ماه عسل نادیده گرفت.

    بلوچ: در مراسم عروسی آداب و سنن خاص خود را دارند آنها داماد را سوار برمرکب شتر کرده و پسر بچه‌ای را جلو داماد سوار بر شتر می‌نشانند سپس با سردادن ترانه‌های شادی به اسم هالی داماد را به طرف می برند. در مراسم همه ایل شرکت می‌کنند و خود را در شادی و سرور سهیم می‌دانند. در این هنگام توشمال‌ها شروع به نواختن آهنگ‌های محلی می‌کنند و مجلس شور و حال دیگر به خود می‌گیرد.

    یکی از کارهای عروسی در بختیاری فراهم آوردن «سوخت» برای تهیهٔ غذای عروسی است.

    بختیاری:یکی از کارهای عروسی در بختیاری فراهم آوردن «سوخت» برای تهیهٔ غذای عروسی است. چند روز مانده به عروسی عده‌ای از جوانان با چارپایانی برای تهیهٔ هیزم به کوه و صحرا می‌روند. معمولاً همهٔ جوانان داوطلب چنین کاری هستند، زیرا می‌دانند که برای عروسی

    خودشان متقابلاً جوانان دیگر این زحمت را متحمل می‌شوند. معمولاً به جز آوردن هیزم، دوغ، کره، ماست و کشک هم از گله‌داران دریافت و برای داماد می‌آورند

    لر ستان: معمولا رسم بر این است که زنان فامیل دختری را برای پسر انتخاب می‌کنند و چندین بار به خانه دختر رفت و آمد می‌کنند تا حرکات و رفتار او را در برخورد با مهمان و خانواده اش مورد ارزیابی قرار دهند پس از آن نوبت به آمد و شد ریش سفیدان است. یکی از آداب ویژه مردم لر که در آیین‌های عروسی مردم این دیار رایج است رقص و پایکوبی به همراه بازیهای سنتی و محلی است. ساز و سماع، کمانچه و تنبک از آلات موسیقی است که در آیین عروسی لرها از آن استفاده می‌شود.

    گیلان:در عروسی مردم گیلان به ویژه در مناطق روستایی پیوند دو خانواده با یاری و همکاریدر کار و زندگی آغاز می‌شود. پسران در شالیکاری، دروی شالی، کلش ریختن بام خانه‌ها، درودی گندم وسایر کارهای کشاورزی و باغداری، دامداری، نوغان داری و غیره که بر عهده مردان است به کمک پدر نامزد خود به اصطلاح به یاوری می‌روند و زنان نیز در پخت و پز کمک می‌کنند.

    شیراز:شیرازی‌ها خانه داماد و عروس را برای مراسم عروسی آذین بندی می‌کنند و گلدان‌های سفالی که معمولا دارای گل شمعدانی است دور حوض می گذارند. کف حیاط فرش می‌گسترند بعد از حضور همه مدعوین و گرم شدن مجلس به دنبال عروس می روند آنها با بهارنارنج و اسپند به استقبال عروس می روند.



    کردستان:در عروسی کردها آوای سرنا و دهل نسیم دل انگیزی است که در پهند‌شت دل کردها وزیدن می‌گیرد. آوای سرنا و دهل با تپش قلبها همراه می‌شود. زنان با لباس‌های رنگارنگ که به بهار و خزان می مانند حضور دارند. دختران نوعروس معمولا روپوش قرمزرنگی بر سر و صورت می‌افکنند تا قابل شناسایی برای جوانان مجرد باشند، و جوانان مجرد شاید از میان دخترانی که روسری سفید رنگ دارند عشق خود را بیابند.



    ترک:در عروسی ترک‌ها ابتدا با چایی از آنها پذیرایی می‌شود و بعد کسی که مسئول جمع آوری هدایا است با کاسه‌ای نقل و شکلات وارد می‌شود میهمان‌ها هر کدام مقداری از محتویات کاسه را بر می‌دارند و بعد هر کدام هدایای نقدی خود را که به گویش محلی (تویانه ) گفته می شود بدست او می‌دهند ونام خود را در گوش جمع آوری کننده هدایا می‌گویند واو نیز مبلغ و نام صاحب هدیه را به شخص دیگری که مسئول ثبت و نگهداری هدایا است می گوید تا آنرا در لیست خود منظور نماید.



    آیین این جشن‌ها در طول تاریخ سینه به سینه به نسل های بعد منتقل شد و به صورت امروزی به ما رسید. البته بماند که در آن زمان کمتر کسی پیدا می‌شد که از شام و نحوه پذیرایی میزبان ایراد بگیرد و تا صبح خیابان‌ها را بند بیاورد و سر مردم را ببرد. یا اینکه برخی عروس خانم‌ سر میزان مهریه هی چانه بزند و هی آن را بالا ببرد و داماد هم چشمش دنبال جهیزیه بهتر باشد. همه چیز ساده برگزار می‌شد. ساده اما صمیمی و با مشارکت!

    منبع: تبیان

    هدیه تهرانی به عنوان جدیدترین عضو بازیگران سریال هم گناه انتخاب شد

    نتیجه تصویری برای هدیه تهرانی به عنوان جدیدترین عضو بازیگران سریال هم گناه انتخاب شد

    هم گناه سریال جدید مصطفی کیایی به نویسندگی برادرش محسن کیایی و علی کوچکی است که با بازی چهره های مشهور دنیای هنر به زودی جلوی دوربین میرود.صفحه رسمی سریال هم گناه با انتشار پستی خبر از حضور هدیه تهرانی در این سریال داد.برای مطالعه جزییات بیشتر در ادامه مطلب با آکا همراه باشید.


    به گزارش روابط عمومی، هم گناه سریالی به کارگردانی مصطفی کیایی است که هدیه تهرانی را بعد از 8 سال به شبکه نمایش خانگی می آورد. همچنین فیلمنامه هم گناه توسط محسن کیایی و علی کوچکی به نگارش درآمده و فیلیمو سرمایه گذاری آن را برعهده دارد.

    نتیجه تصویری برای عکسی از بازیگران سریال هم گناه

    پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، محسن کیایی، حبیب رضایی، رویا تیموریان، مسعود رایگان ،مهدی پاکدل ، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاد، پدرام شریفی، روشنک گرامی، احسان کرمی، حسین امیدی، سوگل خلیق و مارال بنی آدم، علی باقری، فروغ قجابگلو، شیرین اسماعیلی، فرانک کلانتر، محمد اعلایی، محمدرسول صفری، محمد موحدنیا و آی تک جاویدنژاد و ... بازیگران سریال هم گناه را تشکیل میدهند.

    نتیجه تصویری برای عکسی از بازیگران سریال هم گناه

    عکسی از بازیگران سریال هم گناه

    نتیجه تصویری برای عکسی از بازیگران سریال هم گناه

    بازیگران هم گناه به زودی مقابل دوربین مصطفی کیایی قرار گرفته و تولید این سریال 24 قسمتی را آغاز خواهند کرد.


    منبع: آکا

    بیوگرافی حسن زیرک (Hassan Zirak)

    بیوگرافی حسن زیرک (Hassan Zirak)

    موسیقی کوردی را در اصل خوانندگان و هنرمندان بزرگی چون حسن زیرک بوجود آوردند و به آن قدرت بخشیدند. هنرمندانی که بعید می دانیم کسی بتواند جای آنها را در موسیقی کوردی پر کند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به زندگی و کار های هنری هنرمند بزرگ موسیقی کوردی استاد حسن زیرک، با ما همراه باشید.


    سنگ مزار حسن زیرک


    حسن زیرک (حەسەن زیرەک) (زادهٔ ۱ آذر 1300 خورشیدی/ 22 نوامبر 1921 در بوکان) خوانندهٔ پرآوازهٔ ترانه‌های کردی در مناطق کردنشین غرب ایران بود.


    حسن زیرک با ضبط تعداد زیادی از آوازهای سنتی مردم کرد، سبب حفظ و نگهداری این آثار فرهنگی از گزند فراموشی شد. از او بیش از ۶۰۰ ترانه و آواز به یادگار مانده‌است. استاد حسن زیرک جزو موسیقی‌دانان برجستهٔ ایرانی است.

    بیشتر ترانه‌های معروف این هنرمند کُرد با همکاری استادانی همچون حسین یاحقی، حسن کسایی، جلیل شهناز، جهانگیر ملک، حبیب‌الله شهردار مشهور به مشیر همایون شهردار، مجتبی میرزاده، احمد عبادی در رادیو کردی تهران و رادیو کردی کرمانشاه ضبط شده‌است.


    حسن زیرک، علاوه بر زبان کردی سورانی، به زبان‌های فارسی، ترکی، اورامی و لری نیز آواز اجرا کرده و دارای ۳ مقام ترکی، ۸ مقام فارسی و ۲ مقام اورامی است و ۶۴ مقام به زبان کُردی خوانده‌است.حسن زیرک در «ارکستر موسیقی کردی» برادران یوسف زمانی، ارکستر مشیر همایون شهردار در تهران و ارکستر مجتبی میرزاده در کرمانشاه همکاری داشته و به اجرای برنامه پرداخته‌است.

    زندگینامه حسن زیرک

    حسن زیرک در سال 1300 (22 نوامبر 1921) در محلهٔ قلعهٔ سردار شهر بوکان، آذربایجان غربی در ایران به دنیا آمد. در پنج سالگی پدرش را از دست داد و سراسر زندگی را در رنج گذراند. چندی در برخی شهرهای ایران و عراق سپری کرد. یکی از شهرهایی که در آن مدت زیادی اقامت داشت، کرمانشاه بود.

    همکاری او در این شهر در رادیو کردی کرمانشاه با هنرمندان برجستهٔ کرمانشاهی همچون مجتبی میرزاده (ویولن)، محمد عبدالصمدی (قره‌نی)، اکبر ایزدی (سنتور)، و بهمن پولکی (تیمپو) سبب خلق آثاری شد که از برجسته‌ترین کارهای وی به‌شمار می‌رود. زیرک با فاطمه زرگری (اصالتاً تبریزی)، یکی از خوانندگان آذری‌زبان، همکاری داشته و ترانهٔ معروف کردی-ترکی «گولدور مَنی گولدور» یکی از ترانه‌های ترکی حسن زیرک و فاطمه زرگری است.


    اجرای ترانه های ترکی توسط حسن زیرک


    وقتی در عراق بود، در مسافرخانهٔ «فندق شمال» به شاگردی پرداخت. روزی هنگام نظافت، که مشغول زمزمهٔ یکی از ترانه‌هایش بود، مسافری به نام جلال طالبانی (رهبر اتحادیهٔ میهنی کردستان عراق)، که در آنجا اقامت داشت، با شنیدن صدای حسن زیرک، او را به رادیو بغداد برد (1326) و زیرک در آنجا مشغول به کار شد. مدتی در بخش کردیِ رادیو بغداد همکاری کرد.


    از سال 1337، که بخش کردیِ رادیو ایران در تهران گشایش یافت، همکاری خود را با این مرکز آغاز کرد. آثاری که حسن زیرک در رادیو کردی تهران به ضبط رساند، اغلب با ساز استادانی همچون حسین یاحقی، حسن کسایی، جلیل شهناز، جهانگیر ملک، احمد عبادی، و با سرپرستی مشیر همایون شهردار همراه بود.


    حسن زیرک گرچه به خاطر شرایط سخت زندگی از تحصیل بی‌بهره ماند، اما استعداد کم‌نظیری در سرودن شعر و آهنگ‌سازی کردی داشت. این استعداد به‌همراه صدای منحصربه‌فرد او، سبب شد که ترانه‌هایش در سرتاسر کردستان محبوبیت یابد. صدای او همچنان در مناطق کردنشین در کوچه و خیابان از خانه‌ها و مغازه‌ها به گوش می‌رسد.


    حسن زیرک با خانم میدیا زندی، گویندهٔ بخش کردی رادیو تهران، ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج دو دختر به نام‌های مهتاب (آرزو) و مهناز (ساکار) بود. او چند ترانه نیز برای فرزندانش اجرا کرده‌است. میدیا زندی فرزند عزیز زندی در روز جمعه 31 خرداد 1387 خورشیدی در تهران درگذشت.


    حسن زیرک، نه در ایران و نه در عراق روی خوشی و راحتی و آزادی را ندید. رفتار دولت وقت ایران با حسن زیرک، او را دچار مشکلات فراوانی کرد. رئیس وقت رادیو تهران به او اجازهٔ کار نداد و این کار چنان تأثیر منفی‌ای بر دل لطیف حسن گذاشت که دیگر به رادیو برنگشت و با دلی شکسته، بار و بنهٔ خود را به‌سوی بغداد پیچید. در آنجا نیز او را دچار مشکل کردند.


    او را گرفتند و روانهٔ زندان کردند؛ در آنجا زیرک را به پنکهٔ سقفی بستند و شکنجه کردند. پس از رهایی از بغداد، مجدداً به تهران برگشت. در تهران نیز ساواک او را گرفت و شکنجه داد که جریان شکنجه‌اش در ساواک را خودش در نوار گفته و با صدای او هنوز به یادگار مانده‌است. در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ در کرمانشاه بود و با رادیو کردی کرمانشاه همکاری داشت.


    حسن زیرک در رادیو کرمانشاه


    صدای حسن زیرک، با ترانه‌هایی که خوانده‌است و اغلب آنها بیش از ۵۰ سال پیش اجرا شده‌اند، در میان مردم کرد زبان، نوستالژیک (خاطره‌انگیز) است؛ به‌طوری‌که ترانه‌های وی در ذهن اکثر مردم کرد، یادآور خاطرات تلخ و شیرین زندگانی آنهاست.

    درگذشت حسن زیرک

    سال‌های پایانی زندگی حسن زیرک در تلخی و ناکامی گذشت و چندان به آوازخوانی نمی‌پرداخت. در منطقهٔ بانه به نام «کانی مولا احمد قهوه‌خانه‌ای دایر کرد و در میان مردمی که دوستشان می‌داشت و دوستش داشتند، آخرین نفس‌هایش را در رنج و بیماری کشید.


    حسن زیرک در پنجم تیرماه سال 1351، برابر با 28 ژوئن 1972 در سن 51 سالگی در بیمارستان بوکان به‌علت سرطان کبد، که نوعی از مسمومیت با زهر بود، به طرز مشکوک و مظلومانه‌ای درگذشت و در دامنهٔ کوه نالشکینه به خاک سپرده شد. درهنگام مرگِ حسن زیرک، رادیو بی‌بی‌سی از بزرگواری او یاد می‌کند و می‌گوید: «یگانه هنرمند مردم کرد در بیمارستان بوکان درگذشت.»


    مزار حسن زیرک


    منبع: kurdbeat

    حضور خواننده راک در فیلم لامینور داریوش مهرجویی

    فیلم لامینور

    خواننده راک در فیلم لامینور داریوش مهرجویی ایفای نقش می کند. به نقل از روابط عمومی پروژه، کاوه آفاق خواننده و آهنگساز پاپ و راک در تازه ترین فیلم داریوش مهرجویی با نام «لامینور» ایفای نقش خواهد کرد تا نخستین تجربه بازیگری اش در سینما باشد.

    پیش از این حضور علی نصیریان، سیامک انصاری، مهرداد صدیقیان، عزت الله رمضانی فر و پردیس احمدیه در «لامینور» قطعی شده بود.

    «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی با طراحی گریم عبدالله اسکندری و مدیریت فیلمبرداری بهرام بدخشانی با نویسندگی مشترک وحیده محمدی‌فر و داریوش مهرجویی و تهیه کنندگی رضا درمیشیان جلوی دوربین می رود.

    منبع: کولاک

    123456
    last